Saturday, October 24, 2009

Backwaters

Jag vill inledningsvis berätta för er att Backwaters faktiskt är en av de sevärdheter som utgör Lonely Planet’s top-ten things to do before you die list. Jag vet inte var på listan just Backwaters befinner sig, eller vilka sevärdheter som utgör de andra nio – men det är ovidkommande. Huvudsaken är att jag bestämt kan hänvisa till denna lista och påstå att  jag har sett något betydelsefullt. Några av er kanske undrar vad det är för något som är så spektakulärt att det hamnar på en sådan lista? Det ska jag försöka förklara för er. Det är ett ganska stort område som består av ett sammankopplat nätverk av kanaler och sjöar. Området ligger i södra delen av delstaten Kerala och sträcker sig parallellt med kustlinjen, en bit inåt land. Mycket mer än så vet jag inte. Man kan väl säga att det är exotisk version av Göta Kanal. Däremot har jag har ännu inte luskat ut vad det egentliga syftet är, men vackert är det i alla fall.

Det bästa sättet att upptäcka landskapet är att ge sig ut och bo på en husbåt. Och det var precis vad vi gjorde. Vi bokade en båt med en liten besättning som skötte navigationen och lagade vår mat (man blir snabbt bortskämd). Båtarna är av traditionellt slag och ser ut ungefär som ett gäng sjösatta hyddor, men är riktigt mysiga och erbjuder en någorlunda genuin kulturupplevelse.

Medan båten sakta puttrade fram längs kurvor och raksträckor låg vi alla på däck och latade oss. Kanalerna slingrar sig igenom ett grönt och frodigt landskap av vidöppna risodlingar, små byar och träskmark. Ofta kantas farlederna av smala landåsar, varpå det står rader av kokosnötspalmer och med jämna mellanrum små, enkla boningshus som vätter mot vattnet. När det blev kväll höll vi till på en lugn plats och beundrade den vackra stjärnhimmeln. Särskilt vackert var  alla eldflugor som dansade och blinkade frenetiskt i snåren därutanför. Det såg ungefär ut som att någon dragit en gammal, dåligt fungerande julbelysning över alla träd och buskar och sedan lämnat den kvar.

Jag vet inte riktigt om det var så fruktansvärt spektakulärt som vi hade förväntat oss av ett så lovprisat resmål. Det var verkligen vackert, men mest av allt var det avslappnande – vilket kanske är det mest önskvärda i en omgivning som är så intensiv som denna.

No comments:

Post a Comment